ביקורות למחשבים וחומרה

טיפול בכרטיס גרפי במחשב אישי

החלפת משחה טרמית ופדים תרמיים בכרטיס גרפי במחשב נייח

הרבה מאמרים הוקדשו לנושא של ניקוי אבק במחשב אבל בדרך כלל אנשים מסתפקים בהחלפת משחה תרמית במעבד, ניקוי צלעות קירור במעבד ומאווררים אחרים מאבק בעזרת מפוח אוויר. כעת נברר האם יש צורך לטפל בכרטיס גרפי. במקרה זה הטיפול הוא ניקוי אבק, החלפת משחה טרמית ובמקרה הצורך גם החלפת מדבקות תרמיות/פדים תרמיים.

לפני שנתחיל לטפל בכרטיס גרפי צריך להבין האם יש בזה צורך בכלל. לשם כך ניתן להשתמש בבוחן ביצועים (בנצ'מרק) מובנה במשחק או BIT, כמו לדוגמה במשחקים Metro Exodus, Tomb Raider: Shadow Of The Tomb Raider או בכל משחק אחר. בתום הבדיקה תקבלו גרף מאמץ של כרטיס גרפי כולל נתונים לינאריים של FPS והתנהגות טמפרטורות בזמן הבדיקה. כמן כן ניתן להשתמש גם בתוכנות שירות אחרות לבדיקת ביצועים של כרטיס גרפי במאמץ או בדיקת מאמץ טובה כמו 3DMark.

כדי לבדוק יציבות של ביצועי כרטיס גרפי כדאי להשתמש בבדיקות 3DMark Stress Tests כי הן עושות 100% אמולציית של כרטיס גרפי במשחק. הבדיקה נמשכת כ-20 דקות, וזהו הזמן שיספיק לנו כדי להעריך את ביצועי הכרטיס – הן היציבות והן ניטור הטמפרטורות הדורש שימוש בתוכנת שירות נוספת, כמו HWiNFO64 או FPS Monitoring.

על מה לשים לב?

סימן ראשון – טמפרטורת צ'יפ GPU גבוהה.

טמפרטורה תקנית של כרטיס גרפי במאמץ עומדת על 70-75 מעלות. כל הערכים ברמה זו ומעלה מהווים סיבה לחשוב על צורך לטפל בכרטיס הגרפי.

ואם בנוסף קיבלתם תוצאת יציבות נמוכה של תמונה ב- 3DMark אז הגיע הזמן לטיפול מונע של מערכת הקירור של כרטיס הגרפי שלכם.

  • איך בודקים את הטמפרטורה של כרטיס המסך?

אפשר לבדוק את הטמפרטורה של כרטיס המסך באמצעות מנהל המשימות של Windows. מאז מאי ושנת 2020, חלונות 10 (Windows) מציעה אפשרות מעקב אחר הטמפרטורה של כרטיס המסך. כדי לפתוח את מנהל המשימות, הקלידו Ctrl+Shift+Esc ואז "פרטים נוספים".

הקליקו על טאב "ביצועים" וגללו עד שאתם רואים GPU או כרטיס מסך. כך תוכלו לראות את הטמפרטורה של כרטיס המסך.

אם יש לכם כרטיס מסך של NVIDIA, אתם יכולים להשתמש בתוכנה של החברה כדי לנטר את הטמפרטורה של הכרטיס. כמובן אפשר גם להשתמש בתוכנות צד שלישי, כמו: FPS Monitor, HWiNFO64, MSI Afterburner  ועוד.

סימן שני – טמפרטורה גבוהה של ספק כוח. ניתן למדוד זאת באמצעות התוכנה  HWiNFO64כמו שהזכרנו לעיל. חשוב לשים לב לחיישן טמפרטורה Hot Spot.

סימן שלישי – מחשב נתקע בזמן משחק או ביישומים גרפיים או נכבה לגמרי.

למרבה הצער, לעיתים קרובות קורה שמשתמשים שמים לב לבעיות עם כרטיס גרפי רק אחרי שהמחשב מתחיל להיתקע או להיכבות.  

אם המחשב מבצע אתחול, במיוחד במשחקים וביישומים כבדים, אז כמובן כדאי קודם כול לשים לב לטמפרטורה של מעבד גרפי במאמץ.

צ'יפ GPU יכול להתחמם יתר על המידה עקב קירור לא מספיק וברגע מסוים הוא פשוט יתקלקל. לכן כבר בהופעת סימנים ראשונים ותקלות יש להקפיד ולברר את מצבו של כרטיס הגרפי שלכם.

סימן רביעי (אופציונלי) –  סימני שמן על פלטה תחתונה של כרטיס גרפי. ניתן להבחין בהם כבר בבדיקה הראשונה של הכרטיס עצמו, אבל בימינו זה קורה לעיתים רחוקות כי הדגמים החדשים באים עם מדבקות תרמיות איכותיות יותר. בכל מקרה אם הבחנתם בסימני שמן אז זהו אחד הסימנים המצביעים על צורך בטיפול מונע במערכת הקירור של הכרטיס הגרפי והחלפת תיווך תרמי – דבר שחד-משמעית כולל את החלפתן של מדבקות תרמיות ומשחה תרמית.

ניקוי צ'יפים והכנת כרטיס להחלת פדים ומשחה טרמית
החלפת פדים תרמיים חדשים בכרטיס מסך
החלפת מדבקות תרציות לאטמי נחושת לכרטיסי מסך חזקים במיוחד
החלפת פדים או מדבקות לפדים תרמיים איכותיים וחדשים

למה חשוב להחליף פדים תרמיים ומשחה טרמית?

תיווך תרמי – זהו רובד הפרדה שמשמש כחומר התיווך בין צלעות הקירור לצ'יפ או המעבד.

מדבקות תרמיות או משחה תרמית הן סוגי ממשק תרמי שהוא החוליה המקשרת בין צלעות הקירור והצ'יפ הגרפי.

עם הזמן מדבקות תרמיות מתייבשות, מתעקמות או פשוט מתבלות, לכן כשמדברים על טיפול בכרטיס גרפי מתכוונים להחלפה הכרחית של כל המדבקות התרמיות.

משחה תרמית בנויה ממרכיבים רבים, מוליכה חום והמספקת מגע טוב יותר בין הרכיב המתחמם וצלעות הקירור. משחה תרמית אינה עוברת פולימריזציה ואינה עוברת למצב צבירה אחר.

עם הזמן המשחה מתייבשת ומאבדת את יכולתה להוליך חום. אם המשחה התייבשה ונעשתה קשה כמו אבן, אז חד-משמעית יש להחליפה, ושלא תנסו לחבר כרטיס מחדש עם משחה תרמית ישנה , המצב רק עלך ויחמיר.

כדי לספק למחשב תנאי עבודה תקניים יש לטפל באופן סדיר ברכיבי המארז, וכמובן גם בכרטיס הגרפי.

אבק, לכלוך, פרוות חיות מחמד, משחה טרמית שהתייבשה ומדבקות תרמיות או פדים תרמיים שהתבלו משפיעים לרעה על הקירור באופן משמעותי ובסופו של דבר גורמים להתחממות יתר של המכשיר.

 טיפול בכרטיס גרפי ישפר את ביצועי המחשב ברמה מסוימת ויקטין את הרעש, ובעיקר יעלה את תוחלת החיים שלו כי עבודה במצב של התחממות יתר אינה מיטיבה עם המכשירים.

קבלו עצה: כשאתם קונים כרטיס גרפי משומש או אם פג תוקף האחריות שלו תחשבו על בדיקה וטיפול הכרחי.

להזמנת טיפול בכרטיס גרפי תתקשרו: 054-46-27-277 או תשלחו הודעת וואטסאפ למספר: 054-7-588-234.

שירותי מעבדה נוספים למחשבים נייחים ותחנות עבודה

מחשבים נייחים חדשים לגיימינג ותחנות עבודה למקתועיים LEONSKYPC

הצג/י עוד

שירותים דומים

Back to top button